Tre tecken på att din strategiska planeringsprocess är ofullständig och inte kommer att ge de resultat du förväntar dig

En bra strategisk planeringsprocess omfattar tre komponenter. Om din organisation hoppar över eller utför en av dessa komponenter dåligt, är det osannolikt att du får ett bra resultat från den strategiska planen.

Det finns stora kostnader i samband med en ofullständig planeringsprocess:

  • Erosion av marknadsandelar och en känsla av att falla bakom konkurrenterna
  • Oförmåga att uppnå önskade ekonomiska och operativa resultat
  • Frustration i hela organisationen och uppfattningen att strategisk planering är slöseri med tid
  • Ledningen förlorar trovärdighet

En sund strategisk planeringsprocess omfattar följande tre delar. Om din organisation utför ett dåligt eller ofullständigt jobb på något av dessa områden är din strategiska planeringsprocess ofullständig och kommer inte att få de resultat du förväntar dig:

Ett: Svar på de “stora” strategiska planeringsfrågorna – men utan jargong eller genom att spendera en förmögenhet på ett konsultarvoden

De stora frågorna är: Vem är våra kunder och hur kan vi bättre tjäna dem? Vem är våra konkurrenter och hur kan vi vinna över dem? Vad gör vi bäst och hur kan vi bygga på den kanten? Hur kan vi förbereda organisationen för att försvara sig mot hot och utnyttja möjligheter? Vilka är potentiella scenarier som vi måste överväga för framtiden, och hur ska vi förbereda dem?

Tyvärr debatterar många organisationer dessa frågor med akademiska diskussioner och förvirrande jargong. De är som filosofer som försöker bestämma hur många änglar som kan dansa på huvudet på en stift. Samtidigt kommer några organisationer att ge strålande svar på dessa frågor, men kan inte helt ta dem till tydliga initiativ som implementeras.

De stora strategiska planeringsfrågorna är värdelösa om de inte leder till några tydliga och övertygande strategiska initiativ för att stärka organisationen.

Två: Ange några tydliga prioriteringar och ett övergripande strategiskt tema

Det viktigaste resultatet av den första delen av den strategiska planeringsprocessen är att identifiera de viktigaste prioriteringarna för organisationen. Med en lång lista över potentiella prioriteringar diskuterar organisationen det relativa värdet av varje, och följer bara de viktigaste prioriteringarna. Denna diskussion leder även till större klarhet kring de stora strategiska frågorna, särskilt vad organisationen ska utföra bäst.

När en lista över högst tre till fem prioriteringar har blivit överenskommen kan organisationen komma fram till ett strategiskt tema. Detta är ett enstaka uttalande som överför den övergripande strategiska pushen för organisationen. Exempel kan vara: “Slå Google!” “Expand till Kina.” “0% medicinska fel.” “Bli en magnet för talanger.”

Under denna fas slutar många organisationer med en lång lista över prioriteringar. Detta har den fördelen att ingen känner sig utesluten eller förolämpad. Det gör det dock mycket osannolikt att organisationen kommer att få något gjort överhuvudtaget då inga prioriteter blivit gjorda i verkligheten. En bra strategi bygger till stor del på modet att besluta dig för vad du inte ska göra.

Tre: Implementera planen

Det största klagomålet vi hör om strategin är att den aldrig blir utförd. Det finns några anledningar till varför:

  • Försummelse att tilldela väsentliga resurser till strategin, inklusive kapital, utbildning, teknik och anställda
  • Försummelse att inte avlasta upptagna anställda, och istället bara staplar mer arbete på dem
  • Bristande vilja att stoppa gamla initiativ som konkurrerar med det nya
  • Planen innehåller inte klara roller, ansvarsområden och belöningssystem
  • Att ge upp efter några motgångar eller initialt motstånd

En sund strategi spenderar lika mycket tid på implementeringsplanering som det gör på det mer glamorösa arbetet med att svara på de strategiska frågorna och prioriteringarna.

Vilket av ovanstående områden är svagast i din organisation? Vissa organisationer är starka när de frågar de övergripande frågorna, men misslyckas med att följa upp. Vissa ställer för många prioriteringar och kan inte säga “nej” till bra idéer, trots begränsade resurser. Andra är starka på att verkställa planer, men saknar visioner för att utveckla övertygande strategiska initiativ.

Expertum Consulting AB kan hjälpa dig

Vi har en beprövad 3-delad strategisk planeringsprocess som är enkel för dig att implementera och ger effektiva resultat. Kontakta oss på +46 (0)8 528 003 01 för mer information om hur vi kan hjälpa dig.

Leave a Reply